Antennebureau alles over antennes

Soorten antennes

Hier vindt u een overzicht van de soorten antennes die in het Antenneregister staan.

Terug naar het Antenneregister

Hoofdsoort

Soort

Omschrijving

GSM GSM 900 Gsm, Global System for Mobile Communications, is een Europees systeem voor digitale mobiele telefonie. Oorspronkelijk waren er voor gsm twee banden in de 900 MHz band gereserveerd. Al vrij snel werd besloten om ook in de 1800 MHz band frequenties voor gsm te gebruiken. Deze variant van gsm werd in eerste instantie DCS1800 genoemd (Digital Communications System). Tegenwoordig worden meestal de termen GSM900 en GSM1800 gebruikt.
GSM GSM 1800 Gsm, Global System for Mobile Communications, is een Europees systeem voor digitale mobiele telefonie. Oorspronkelijk waren er voor gsm twee banden in de 900 MHz band gereserveerd. Al vrij snel werd besloten om ook in de 1800 MHz band frequenties voor gsm te gebruiken. Deze variant van gsm werd in eerste instantie DCS1800 genoemd (Digital Communications System). Tegenwoordig worden meestal de termen GSM900 en GSM1800 gebruikt.
UMTS UMTS UMTS, Universal Mobile Telecommunications System, is één van de derde generatie mobiele telecommunicatie-systemen (3G) en als zodanig de opvolger van gsm. UMTS maakt het mogelijk om naast spraak een veelheid aan datacommunicatietoepassingen, die ook vast beschikbaar zijn, mobiel toegankelijk te maken.
LTE LTE LTE staat voor Long Term Evolution en is een doorontwikkeling van UMTS en zit daarmee in feite vlak voor 4G. Dit nieuwe mobiele netwerk wordt vaak de vierde generatie (4G) mobiele telefonie genoemd, naast gsm, GPRS (2G) en UMTS (3G), maar is eigenlijk 3.9G. LTE biedt downloadsnelheden van rond de 100 megabits per seconde. LTE maakt gebruik van verschillende frequenties, waaronder de 800 Mhz, 900 Mhz en 1800 Mhz in de 2,6 GHZ-frequentieband.
VASTE VERB Vaste verbinding Een vaste verbinding is een straalverbinding tussen twee punten die gebruik maakt van radiogolven. Een vaste verbinding wordt altijd opgezet tussen twee vaste punten; een zend- en ontvangstantenne die bevestigd zijn aan een mast of op een gebouw. Hierbij wordt gebruik gemaakt van antennes met een grote antenneversterking. De antennes moeten dan ook op elkaar gericht worden. Voor de communicatie is direct zicht tussen beide zenders nodig. Bomen en bebouwing geven reflecties en demping. Ook vlak over een gebouw of bomenrij scheren geeft al extra demping. Vaste verbindingen zijn met name geschikt voor het overbruggen van kleine(re) afstanden tot enkele tientallen kilometers.
VASTE VERB Vaste satellietverbinding Een vaste satellietverbinding is een vaste verbinding waarbij één van de vaste punten een geostationaire satelliet is. Een satelliet wordt geostationair genoemd als hij ten opzichte van het aardoppervlak niet beweegt.
OMROEP Digitale omroep TDAB Terrestrial Digital Audio Broadcasting (TDAB) is de digitale opvolger van de analoge radio. Het is een Europese ontwikkeling vanuit het Eurekaproject en is vastgelegd in ETSI-standaarden. In tegenstelling tot analoge radio worden bij TDAB in één keer een aantal programma's tegelijkertijd verspreid. Omdat er met name via de autoradio naar aardse radiozenders wordt geluisterd, is TDAB geoptimaliseerd voor ontvangst in een rijdend voertuig. De data-overdracht die met TDAB mogelijk is, kan goed gebruikt worden voor regionale verkeersinformatie, plaatselijke weerberichten en dergelijke.
OMROEP Digitale omroep DVBT Digital Video Broadcasting Terrestrial (DVBT) is de digitale opvolger van de analoge TV. Omdat bij DVBT de uitzendingen digitaal zijn, kan er heel eenvoudig ook andere informatie worden overgezonden, bijvoorbeeld radioprogramma's of informatie over het programma, een programmagids, uitgebreide teletekst en zelfs interactieve diensten zoals toegang tot Internet.
OMROEP Omroep AM/FM De zenders van de FM-omroep maken gebruik van een frequentie tussen 87,5 en 108 MHz en hebben een bandbreedte van 200 kHz. De FM-omroep heeft een betere geluidskwaliteit (0-15 kHz) en wordt dan ook intensiever beluisterd dan de AM-omroep. De AM-zenders hebben door de beperkte bandbreedte van 4,5 kHz voor het audio-signaal een mindere kwaliteit dan de FM-omroep. Het bereik van een FM-zender is hooguit 80 km. Om een landelijk dekkend FM-omroep netwerk te maken, worden een aantal zenders gebruikt die hetzelfde programma uitzenden. FM-zenders worden ook gebruikt voor het uitzenden van programma's met een regionale bestemming en zelfs met een lokale bestemming. De FM-zenders hebben in dit geval een gering zendvermogen.
OMROEP Omroep Korte Golf De kortegolf-omroep maakt gebruik van verschillende frequentiebanden die liggen tussen 3,95 en 26,1 MHz en een golflengte hebben tussen 60 en 11,5 meter. De golflengte is kort ten opzichte van de middengolf. Specifiek van dit frequentiegebied is dat een bereik gerealiseerd kan worden tot de andere kant van de aardbol. Vandaar dat in Nederland de kortegolf gebruikt wordt door de Wereldomroep.
OVERIGMOBIEL Basisstation mobiele communicatie  
OVERIGMOBIEL

Luchtvaart

grondstation

In de luchtvaart worden antennes op de grond gebruikt voor meerdere doeleinden. Zo kunnen ze dienen voor de communicatie of voor navigatiedoeleinden.
OVERIGMOBIEL Maritieme grondstation In de scheepvaart worden antennes gebruikt voor meerdere doeleinden. Zo kunnen ze dienen voor de communicatie of voor navigatiedoeleinden.
OVERIGMOBIEL Radiolocation Radiolocating is het proces van het vinden van een locatie met behulp van radiogolven. Hiervoor zijn ook antenne-installaties nodig die bijvoorbeeld kunnen dienen als steunbaken.
OVERIGMOBIEL Ermes Enhanced Radio MEssaging System is een Europees systeem voor semafonie (of paging). Naast oproepen, kunnen er ook numerieke of tekstoproepen worden verzonden.
OVERIGMOBIEL PAMR PAMR, of Public Access Mobile Radio, is een openbaar systeem voor mobilofonie. Bij Mobilofonie vindt communicatie hoofdzakelijk tussen elkaar bekende gebruikers, een gesloten gebruikersgroep, plaats. Meestal gaat het om mobiele gebruikers die via de mobilofoon contact leggen met de vaste post. Bij de meeste netwerken is communicatie dan ook alleen mogelijk in een beperkte regio. Er bestaan echter ook enkele landelijk dekkende netwerken.
OVERIGMOBIEL GSM rail GSM-R (Rail) is een Europees systeem voor digitale mobiele telefonie, speciaal bedoeld voor de spoorwegen. Het wordt gebruikt voor zowel communicatie als beveiliging.
OVERIGMOBIEL WLL Hoog WLL, Wireless in the Local Loop, is een systeem waarbij vanuit een centraal punt draadloze verbindingen worden opgezet met een aantal vast opgestelde decentrale punten. Deze systemen worden veel gebruikt om vanuit een lokale- of wijkcentrale een verbinding te maken met de abonnee zonder dat hiervoor bekabeling naar de gebruiker (met name het midden en kleinbdrijf) hoeft te worden aangelegd. WLL Hoog maakt gebruik van de hoge frequentieband rond de 26 GHz
OVERIGMOBIEL WLL Laag WLL, Wireless in the Local Loop, is een systeem waarbij vanuit een centraal punt draadloze verbindingen worden opgezet met een aantal vast opgestelde decentrale punten. Deze systemen worden veel gebruikt om vanuit een lokale- of wijkcentrale een verbinding te maken met de abonnee zonder dat hiervoor bekabeling naar de gebruiker (met name het midden en kleinbdrijf) hoeft te worden aangelegd. WLL Laag maakt gebruik van de lage frequentieband 3,5 GHz.
OVERIGMOBIEL Semafonie Semafonie, of paging, is een dienst waarmee het mogelijk is om personen op te roepen. Een semafoonoproep is in principe éénrichtingverkeer. De semafoonbezitter zal bij het krijgen van een oproep zelf op basis van de oproep actie moeten ondernemen door bijvoorbeeld de oproeper terug te bellen. Semafonie wordt tegenwoordig weinig meer gebruikt. Semafonie wordt nog wel gebruikt in een professionele omgeving, waaronder de hulpverlenende instanties. De dekking van een semafoonnetwerk is namelijk beter dan van het GSM net.
OVERIGMOBIEL Mobiel breedband Mobiele breedbandtechnologie biedt draadloze internettoegang met hoge snelheid via draagbare apparaten. Met mobiel breedband kan verbinding met internet worden gemaakt vanaf locaties waar een mobiele telefoondienst op GSM- of CDMA-basis beschikbaar is voor mobiele internetconnectiviteit. Mobiele connectiviteit maakt het mogelijk de internetverbinding te behouden bij beweging van de ene naar de andere locatie.
ZENDAMATEURS Zendamateur Een zendamateur (of kortweg amateur) is een hobbyist die voor zijn plezier contact legt met andere zendamateurs. Veel zendamateurs bouwen hun eigen zenders en bijbehorende antennes voor het doen van experimenten. Nederland telt ongeveer 12.000 zendamateurs. Zendamateurs hebben een examen af moeten leggen en staan geregistreerd bij Agentschap Telecom. Daarmee zijn zij, anders dan zendpiraten, bevoegd om te zenden en te ontvangen met hun antenne.
NB-IoT NarrowBand Internet of Things NarrowBand IoT (NB-IoT) is een telecommunicatie standaard voor langeafstand verbindingen met weinig vermogen. Het is bedoeld om apparaten of sensoren op lastig te bereiken plekken zelfstandig met het internet te verbinden (Internet of Things, IoT). NB-IoT betekent beperkt datagebruik en een lange levensduur van de batterij in het apparaat dat verbonden wordt met internet. NB-IoT wordt toegepast op de 700, 800 en 900 MHz frequentieband. Deze frequenties zijn bestemd voor mobiele communicatie. Een vergunninghouder (mobiele operator) kan voor NB-IoT bijvoorbeeld een GSM kanaal inzetten of binnen een LTE-band (4G) frequentieruimte vrijmaken voor NB-IoT.