Kleine antennes

Er zijn steeds meer kleine antennes om ons heen. Thuis, op het werk en in drukke gebieden. Ze zorgen op korte afstand voor verbinding tussen een telefoon of ander apparaat en een mobiel, wifi- of ander soort netwerk. Ze zenden over het algemeen met een zeer beperkt vermogen.

Repeaters

Repeaters of versterkers worden vaak gebruikt voor mobiele telecommunicatie op plekken waar het signaal van een antenne-installatie in huis onvoldoende te ontvangen is. De repeater vangt een aanwezig signaal van buiten op en zendt het binnen versterkt weer uit. Hoever het signaal binnen reikt, hangt af van het signaal van buiten.

Repeaters mogen alleen gebruikt worden door de aanbieders van mobiele telefoonabonnementen of na toestemming van deze aanbieders. Meer informatie hierover leest u op de website van Agentschap Telecom.

WiFi-hotspots

WiFi-hotspots zijn plaatsen waar draadloos internet wordt aangeboden. Bij het tankstation, op de camping, in het hotel en zelfs in de supermarkt. WiFi is een technologie voor korte afstanden met hoge datasnelheden en een hoog stroomverbruik. Er zijn hotspots in eigen beheer en hotspots van aanbieders van mobiele telefoonabonnementen.

Geen vergunning nodig voor WiFi-netwerk

Voor het gebruik van frequenties voor een WiFi-netwerk is geen vergunning nodig. Omdat de antennes kleiner zijn dan 5 meter, is hiervoor ook geen omgevingsvergunning nodig.

Meldplicht voor ondernemers bij aanbieden wifi-hotspots

Als ondernemer mag u aan een besloten groep wifi aanbieden. Als u wifi aan een groter publiek aanbiedt, moet u dit melden bij de Autoriteit Consument en Markt (ACM). Bijvoorbeeld in parken en op stranden.

Small cells

Small cells zijn kleine basisstations voor mobiele telefonie. Ze ondersteunen de grotere antenne-installaties. Ze zorgen ervoor dat uw mobiele telefoon bereik heeft op drukke plekken. Omdat de gebruikers dichtbij zijn, hoeft het signaal niet ver te reiken.

Femtocell, picocell en metrocell

Er zijn verschillende small cells. De femtocell is compact en voor gebruik in huis. Picocells en metrocells zijn groter. Picocells vindt u in kantoren, metrocells in openbare ruimtes.

Vergunning nodig voor small cells

Small cells maken gebruik van frequenties waarvoor een vergunning nodig is. Er zijn 4 telecombedrijven in Nederland met een vergunning voor frequenties voor mobiele telefonie. Dit betekent dat  small cells alleen door een van deze bedrijven ingezet mogen worden.

Internet of Things

Internet of Things (IoT) kan apparaten of sensoren op lange afstand en op lastig te bereiken plekken met het internet verbinden. Apparaten kunnen op deze manier eenvoudig gegevens uitwisselen. IoT gebruikt weinig vermogen en heeft een beperkt datagebruik.

NB-IoT

NB-IoT staat voor Narrow Band Internet of Things. Deze techniek gebruikt  de 700, 800 en 900 MHz-frequentiebanden. Deze frequenties zijn voor mobiele communicatie waarvoor een vergunning nodig is. Een aanbieder van mobiele communicatie kan voor NB-IoT een GSM (2G) kanaal inzetten of binnen LTE (4G) frequentieruimte vrijmaken. Bij een mobiel netwerk heeft het apparaat een SIM-kaart nodig.

LoRaWan

LoRaWan staat voor Low Power Wide Area Networks en maakt gebruikt van frequenties waarvoor geen vergunning nodig is. Het netwerk zendt voornamelijk uit op 868 MHz. Een voorwerp dat is aangesloten via LoRaWan heeft geen SIM-kaart.